Kerst

3 januari 2019 - Coron, Filipijnen

We hebben het kerstfeest gevierd met de familie Casareo.De familie van Kristine.
De zon scheen na twee dagen stomende regen,wat trouwens ook een ervaring op zich was.Meerdere families dagenlang samen zich bewegend tussen meerdere woningen.Steeds met parapluus en slippers aan buiten en binnen weer andere slippers aan.Zo schoon zijn de mensen.Steeds de vloeren schoon/droog maken.Heel bijzonder.
Kerstmorgen werden we als gewoonlijk weer wakker door de hanen die gehouden worden voor coq fightings.Iedereen loopt door elkaar.De ontbijttafel wordt meerdere keren opnieuw gedekt met de meest uiteenlopende filipijnse gerechten, met steeds weer rijst.
Het ontbijt zou bij ons niet misstaan als diner.
Om 9 uur is de "christmas mas".
Rond 8 uur worden alle kinderen verkleed en in een mum van tijd zien ze er prachtig uit.De meisjes als kleine prinsesjes.Alle kinderen gaan mee naar de kerk ook de babys.
Rond half 9 worden de autos ingepakt.Wij hebben  3 dagen met 8 volwassenen en 4 kinderen waaronder een baby en een peuter gelogeerd in de provincie,dus de autos zitten tjokvol mensen en bagage.
Dan op naar de kerk.Rond de kerk lijkt het wel een kermis.Standjes met snacks,ijs,frisdrank,
Heliumballonnen voor de kinderen.
De mis is al begonnen.Binnen is het bomvol en buiten staan ook rijen mensen met veel kinderen.Kristines moeder lootst ons door de menigte de kerk in.Het is een katholieke mis in het Tagalog,de Filipijnse taal, het is duidelijk een roomse mis,maar dan zoals dat bij ons 30 geleden ging.
Kinderen lopen in en uit met ijsjes,chips,frisdrank.Babys slapen in de armen van ouders of broers en zussen.
We kijken onze ogen uit.Er is op het eind van de mis een moment dat er giften gegeven worden voor de kerk(naast de collecte die al geweest was).Er worden dan grotere bedragen gegeven.Paul ook naar voren natuurlijk.
Dan is er helemaal op het eind een moment dat de kinderen naar voren gaan met prachtige sterren en engelen die gekocht zijn door de ouders.Ze mogen deze in de gigantische kerstboom hangen,waarna ze rijkelijk besprenkeld worden met wijwater door de priester.
Na de mis wenst iedereen elkaar Merry Christmas.De priester komt nog even bij ons staan en vraagt waar we vandaan komen.
We zijn de enige westerlingen dat valt zichtbaar op.
Dan gaan we weer richting Manilla.Een rit van zo'n 4 uur waarvan minstens een uur in de file in Los Banos.Dat is geen straf,want het is onbeschrijflijk om te zien hoe zoveel mensen zich met kerstmis verplaatsen  in vooral tricycles,jeepneys,motoren en auto's.
Onderweg komen we door veel dorpjes waar mensen in profisorische hutjes leven.Ze leven bijna op straat waar de hele dag door het verkeer voorbij raast.Hier is weinig van kerstsfeer te merken.
Tegen 3 uur stoppen we bij Jollibee,een soort Mac Donalds.
Rond 4 uur komen we aan in Santa Rosa waar Ruud en Kristine via air bnb een huis voor ons allemaal gehuurd hebben in een beveiligde wijk waar alleen hele grote,luxe huizen staan.Er is een zwembad een pooltafel,dus dat is genieten voor jong en oud.