Laatste dagen

5 januari 2019 - Coron, Filipijnen

Vandaag vertrekken we uit Coron.Om goed half 3 vliegen we naar Manilla waar we Ruud en Kristine weer ontmoeten.We overnachten daar samen en morgen gaan we nog 1 keer naar Kristines familie om afscheid te nemen.Maandag heeft Kristines moeder nog een uitstapje georganiseerd.

De afgelopen dagen hebben we in Coron doorgebracht.We hadden een heerlijk hotel waar we ook heel wat uurtjes vertoeft hebben.Ontzettend gedienstig personeel.Vriendelijk ook.Verder een middag door het stadje gelopen een overdekte "soukachtige"markt bezocht, de katholieke kerk (nog in kerstsfeer)bekeken.Zoveel kleine professorische winkeltjes.Het alsof iedereen wel wat verkoopt.Toch konden we geen winkel vonden om onze Globe smartcard op te waarderen.Gelukkig wist Jay onze tricycle driver er een.Toen ik even alleen met hem zat te praten vroeg hij naar onze plannen.Hij wilde de volgende dag wel als gids met ons naar Hot Springs gaan.Dat zijn thermale baden.Good for your heald and skin,zei hij.Nou dan moesten we dat zeker,want die skin van ons wordt er niet beter op.De volgende morgen om 10 uur zou hij ons ophalen.Voor 10 uur stond hij daar al stralend op ons te wachten."Hello sir and hello mem".Na een rit van plus minus een half uur door de buitenwijken van Coron waren we er.In de buitenwijken zagen we weer hoe schrijnend de leefsituatie daar is.De hotspring was echt hot,41%. Zo warm heb ik thuis het bad niet.En best veel ouderen,van onze leeftijd dus.Het water was behalve warm,erg zout.Na een uur bracht Jay ons terug.Hij vroeg voor deze trip 500 pesos,dat is omgerekend €8.50. dan geef je 250 pesos fooi voor hen zoveel en voor ons zo weinig.Dan zijn we de rijke westerlingen,terwijl wij echt niet rijk zijn voor westerse begrippen.Hij bedankte ons zo wij dat met Kristines familie ook vaak zagen.Je geeft een hand en jongelui drukken deze dan tegen hun voorhoofd.Dat is een respect uiting van jongeren tegenover ouderen.Gistermiddag nog even naar Coron Cemetry gelopen.Het kerkhof dus.Alle graven zijn bovengrondse gemetselde tombes dat kennen we van Bonaire.Maar zo'n trieste verwaarloosde omgeving.Er liep een pad midden over het kerkhof die uitkwam in een krottenwijk met paalwoningen op het water.Terug gelopen,maar dat is bijna niet te doen hier.Er kwam geen tricycle langs anders hadden we die echt wel aangehouden.Nu nog even een kop koffie bij de pool en dan naar the airport.

1. Mieke:
    5 januari 2019
    Wat fijn om elke dag zo’n leuk en interessant verhaal te kunnen lezen!
  2. Herman en Marga:
    5 januari 2019
    Zo reizen wij ook een beetje mee met jullie. Mooi gedaan en leuk om dit zo te volgen.
  3. Rudy en thea:
    5 januari 2019
    Super Annie en wat een prachtige foto s😲😘 zit het al weer bijna op wat blijft de tijd!!! Nog een paar daagjes lekker genieten! Ook fijn om Ruud Christina en de fam weer te zien zeker. We wensen jullie nog fijne dagen en een behouden terugvlucht! Doe iedereen een dikke kus en knuffel van ons😘💋💋💋Tot snel annie❤️
  4. Johan en Cilia.:
    6 januari 2019
    Johan en Cilia.
    6 januari.
    Wij zijn net wakker en nog herstellend van het feestje van Martin 50 jaar Abraham.
    Mooi om weer jullie verhaal te lezen.
    Thermale baden 41 graden in hot springs.
    Voordat je het weet zegt Johan wordt zo,n bad een terminaal bad.
    Annie en Paul fijne afsluiting met de familie van Christine.
    Goeie terugreis samen en we horen elkaar.
    Groetjes Johan en Cilia.
  5. Diny Haafkes:
    6 januari 2019
    Dag Annie. Erg leuk om jullie verhalen te lezen! Er wordt goed voor jullie gezorgd. Geniet nog maar even lekker en tot gauw. Groetjes Diny