Terug in de tijd

3 januari 2019 - Coron, Filipijnen

Voor we met deze trip begonnen hebben we een week doorgebracht met de familie Casareo,de familie van Kristine zoals jullie weten.We kwamen de 19 dec. rond middernacht in Manilla aan.Kristines broers haalden ons op met 2 autos.We hadden samen met Ruud en Kristine ontzettend veel bagage,vooral kadoos.Voor de hele familie waaronder kinderen.Zo leuk om te zien hoe Kristine direct overschakelt op het Tagalog (filipijns). Kristines moeder woont in een voorstad van Manilla waar we rond 1.30 aankwamen.Het welkom was ontzettend hartelijk.De eerste paar nachten logeerden we bij haar moeder.In hetzelfde huis wonen ook 2 broers met hun gezin en de nanny van de kinderen.Voor de eerste dagen waren trips met overnites georganiseerd.Iedereen ging mee,de broers,schoonzussen,kinderen de nanny een vriendin van Kristines moeder.        We werden als hoog bezoek behandelt op alle fronten.We bezochten een floating restaurant wat tevens een soort atractiepark voor kinderen was.Een prachtig park met exotische planten,bloemen,kruiden.En steeds werd er uitgebreid gegeten,three times a day.Soms keken we elkaar aan van "oh jee" al weer eten.Altijd vis en vlees,veel exotisch fruit,rijst op allerlei manieren klaargemaakt.Te veel om op te noemen.De filipijnse keuken is heel lekker maar ook veel eten.

Kerst gingen we vieren in de provence in een ander huis van Kristines moeder met nog meer familie.Dat is traditie voor hen.De 22ste vertrokken we naar de provence .Die ochtend bekroop ons het gevoel van Home Alone.Drie families met kinderen,de nanny en wij 4-en als logees moesten zich klaarmaken voor een trip van 3 dagen waaronder Kerst.Iedereen liep door elkaar met bagage.Eten moet er zowiezo altijd mee en niet te vergeten grote jerrycans water,want drinkwater moet gekocht worden.Wij zaten een beetje alles tussen de bagage te bekijken,want helpen,now way.Rond 10.00 zat alles en iedereen in de autos.Het verkeer in Manilla is very heavy.Veel wachten,wachten...Rond 16.00 kwamen we aan bij het hotel waar zouden overnachten.Iedereen kreeg een kamer toegewezen door Kristines moeder en haar schoonzus.Die avond en de dag erna stond in het teken van activity.Zwemmen in de regen,boottocht.Jongelui kanoeen en zippline.In de loop van de dag werd de reis naar de Provence weer hervat.Onderweg nog een bezoek aan Kamay ni Hesus.Een kruisweg tegen een berg.Een soort bedevaartplaats.             Filipino zijn heel Katholiek.Zo hangt bij de eethoek meestal een afbeelding van het laatste avondmaal. Kristines moeder slaat een kruis als ze een kerk passeert.Er zijn nog altijd veel missen.Daarna werden we verwacht bij vrienden en een collega van Kristines moeder.Deze mensen hadden een soort vakantie park en een B&B.Ook daar werden we weer onthaalt met een uitgebreide maaltijd.Te veel om op te noemen.En  ze hadden weer allerlei lekkernijen die we mee moesten nemen voor kerst.Toen nog een half uurtje naar naar onze bestemming.We kwamen bij 2 neven en nichten met hun gezinnen.Daar kregen we een kamer,net als Ruud en Kristine.Iedereen loopt door elkaar.En zo ontzettend gastvrij,behulpzaam.

De volgende dag 23 dec.regende het weer pijpestelen.We werden met het ontbijt opgeschrikt door een vreselijk gekrijs.Toen we gingen kijken waar het vandaan kwam lag er in de garage een varken op de grond met de poten en snuit vast gebonden te krijsen.Die ging zo geslacht worden.Familie, buren groot en klein liepen er opgewonden omheen.Varken aan het spit met de Christmas party dat had Krisine al verteld.Maar dat het slachten op zich zo'n happening was niet.We stonden er even  naar te kijken,maar toen de keel doorgesneden ging worden konden Paul en Ruud hun afschuw niet meer verbergen.Ik ken het nog van vroeger thuis.Met de koffie werden we weer verzamelt om bij een oom en tante op bezoek te gaan.We werden weer hoffelijk ontvangen en meteen werd de tafel weer gedekt.Deze mensen hadden een prachtige woning met een prachtige tuin.In de tuin stond een"kookhuis"vanwaaruit steeds schalen met eten aangedragen werden door het personeel.Ik waande me even in het verhaal "de stille  kracht" van Louis Couperis.De vochtige warmte,de sfeer de weelderige begroeiing.De mensen hadden 2 kinderen in Canada wonen en reisden veel.Een dochter was dermatoloog, zij was er ook.We hebben uren heel geanimeerd gepraat.Zo apart.Toen we rond 16.00 weer naar "huis" gingen hebben we eerst voor alle kinderen in de gasthuizen nog kadootjes gekocht.Op hen hadden we niet gerekend.Bij thuiskomst bleek dat ze het tweede varken al aan het slachten waren.Grote pannen stonden op vuren een oom van Kristine was gearriveerd en maakte allerlei lekkernijen die in een stoomketel gingen.De hele dag gingen deze voorbereidingen door.

De dag voor kerst begint rond de middag de Christmas party was ons verteld. Ik was rond 4 uur beneden en toen ik geluid in de garage hoorde zag ik dat het varken al aan het spit draaide.Een buurman was daar mee bezig .De hele morgen liepen de mensen van de 3 woningen door elkaar om alles voor te bereiden.Kinderen er opgewonden tussendoor rennend en springend. Rond half 12 kwam Ruud zeggen dat de Christmas party zo begon.Er was een buffet gemaakt en het varken lag trots met een sinasappel in zijn bek klaar om aangesneden te worden.Er kwam steeds meer  familie,ooms,tantes,neven,nichten met hun vrien/vriendin,kleine neefjes/nichtjes.Ik schat dat er zo'n 50-60 mensen waren.Wij mochten als eregasten het eerste stuk van het varken proeven.En ik moet zeggen dat het erg lekker was.Toen iedereen een rondje gegeten had begonnen de spelletjes.Voor klein tot groot waren er aangepaste spelen die steeds tot grote hilariteit leidden.De spelen werden beloond met het uitdelen van geld.We wisten niet wat we zagen.Alle ooms en tantes gingen dit doen.Soms werd er een handvol bankbiljetten rongestrooid zoals bij ons pepernoten met Sinterklaas.Rond 17.00 gingen de eerste mensen op huis aan.In de garage stond het karaoke apparaat en daar hebben we met de jongelui van de familie nog lang zitten zingen en bier drinken.Ruud had een fles jenever meegenomen.Dat kent men niet en die werd soldaat gemaakt.Wat een dag.Net een droom.

1. Rudy en thea:
    3 januari 2019
    Wat een prachtig verhaal en wat een avontuur🤗Niet voor te stellen allemaal als je hier woont toch!? Geweldig wat jullie allemaal meemaken! Best wel beetje jaloers hoor😘 Doe de groetjes aan iedereen van ons en geniet er nog lekker van samen👍🏻 Dikke kus van ons 💋💋💋
  2. Mieke:
    3 januari 2019
    Wat een geweldige ervaring! Echt super om mee te maken!